Hei kaikki,
etenkin te, joilla on hiljattain tehty tai uudistettu vaatehuone! Tarkoitukseni on lähitulevaisuudessa remontoida 80-luvun vaatehuoneemme niin, että se on kiva ja käytännöllinen ja toimii hyvin kahden aikuisen arjessa. Haluan tehdä sellaisia valintoja, jotka varmasti toimivat ja siksi haluaisinkin kuulla ajatuksia teiltä, joilla vastaava remontti on jo takana - siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä virhettä ei kannata tehdä perässä.
Tällä hetkellä vaatehuoneratkaisumme perustuu huonoihin ja aikansa eläneisiin hyllyihin, jotka toinen toisensa perään rysähtävät alas. Remontti on siis toivottu muutos! Olen huomannut, että nykyinen järjestelmä ei toimi: kun kiireaamuna kaivelen vaatepinojen keskeltä tai alta mieleisiä vaatteita, pinot näyttävät kaikkea muuta kuin siisteiltä. Ne levähtävät ympäri hyllyjä, eikä vaatteita ole helppo hahmottaa silloin, kun ne on viikattuna korkean pinon puolivälissä. Vaatetornit eivät ole suosikkiratkaisuni ja niinpä ajattelin perustaa tulevan vaatehuoneen vaatetangoille, joilla suurin osa vaatteista roikkuisi siististi henkareistaan. Onko vaatteiden roikottaminen henkareista huono vaihtoehto? Olen kuullut, että jotkut vaatteet venyvät ja vanuvat roikuttuaan henkarista pienen ikuisuuden, mutta onko ongelma todellinen? Minkälaisille materiaaleille hyllysäilytys olisi paras vaihtoehto?
Mitä kannattaa ottaa huomioon vaatehuonetta suunnitellessa? Minkälaisiin ratkaisuihin ja hyllyjärjestelmään olet itse päätynyt?
Olen tutustunut Ikean ja Elfan suunnitteluohjelmiin ja kaipailisin myös kokemuksia näistä ratkaisuista - onko kotonasi Ikean säilytysratkaisu, Elfa vai jokin muu? Miksi, tai miksi ei?
Ohessa on erittäin karkea luonnos sellaisesta säilytysratkaisusta, mistä olen haaveillut. En tiedä ymmärtääkö sitä kukaan muu kuin minä, mutta tämän luonnoksen pohjalta ajattelin aloittaa suunnittelutyön.
saran, 2014-11-05
Heippa,
meillä on vuokrakodissa (johon muutimme keväällä) vaatehuone, joka on toiminut ihan ok. En siis osaa sanoa noista remppajutuista, mutta voin hieman jutustella siitä, miten meidän vaatehuoneemme on toiminut. :)
Meillä isoimman tilan vie takaseinän tanko. Siinä roikotamme kaulupaitoja, pukuja, mun mekkoja ja joitakin siistimpiä paitoja ja hameita. Tangon alla ei ole hyllyjä mikä on mun kannalta hyvä, sillä omistan jonkin verran mekkoja joita haluan siinä roikottaa. Kannattaakin tarkistaa, että tangon alle jää tarpeeksi tilaa, jos omistat paljon mekkoja.
Lyhyellä sivustalla taas oli valmiina pieni kiinteä hylly, joka on toiminut hyvin ja sopii kapeaan tilaan. Siihen olemme laittaneet mm. housuja ja hameita. Lisäksi säilytän näillä hyllyillä neuletakkejani ja villapaitojani. Muistaakseni juuri nuo em. vaatekappaleet ovat sellaisia, joita ei saisi roikottaa, sillä neuleet menettävät muotonsa painonsa vuoksi. Muuten en usko, että ongelmaa on :)
Meillä ongelmana on kaappitilan vähyys, joten vaatehuoneen ylähyllyillä säilötään kaikenlaista tavaraa ja meillä on muun muassa pieni lipasto makuuhuoneessa alushousuille yms. Laukkujani säilytän korissa mekkojen alla, mistä niitä on kyllä välillä vaikea onkia. Olen harkinnut jonkinlaisen oveen ripustettavan säilytysjärjestelmän hankkimista, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.. Korukoukut varmaan sopisivat sulle hyvin siihen oveenkin, jollei sulla ole jotakin paikkaa valmiina.
Tsemppiä remonttiin! :)
JenniK, 2014-11-08
Meillä remontissa tehtiin kokonaisesta makuuhuoneesta vaatehuone ja me käytettiin Ikean Algot -järjestelmää. Tämä on toiminut meillä loistavasti, vaikka kasaaminen oli pikkasen hankalaa aluksi. Aika tarkkaan saa mittailla, jotta saa homman toimimaan. Tämä oli kuitenkin meille paras järjestelmäratkaisu, koska se on helposti muokkailtavissa ja saatiin käytettyä viimeisetkin neliöt huoneesta vaatteiden säilytykselle. Olen ollut vaatekaupassa visualistina aikoinaan ja tämä vaatehuoneasia oli itsellä se sydämen asia. Suunnittelin sen kuin olisin suunnitellut esillepanoa kauppaan. :D
Eli kannattaa alottaa vaatesäilytyksen suunnittelu siitä, että ensinnäkin lasket metrit, joita sinulla on siinä vaatehuoneessa käytössä. Ja onko mahdollisesti tällä hetkellä käyttämätöntä tilaa ja ajattele tämäkin mahdollinen hukkatila säilytysmetreinä. Ota myös huomioon huonekorkeus! Algotilla pystyi pelaamaan korkeudella ja me saatiin hukkatila käyttöön hyllyillä. Sitten kun potentiaaliset säilytysmetrit on selvillä, lasket paljon tämän hetkinen vaatetilanne vaatii metreissä säilytystä roikkuessaan. Itse ajattelin meillä niin, että laskin sen hetkiset riippuvat vaatteet ja kävin vielä silmämääräisesti läpi, paljon meillä on vaatteita, jotka myös vaativat henkaritilaa ja on ollut viikattuina. Näitä vaatteita naisella on kauluspaidat, mekot, hameet, jakut/blazerit, siistit housut ja muut paidat, jotka on hankala viikata tai menevät helposti ryttyyn ja on aina tuhannen vekeilä kun niitä tarvitsisi. :D Miehellä henkarivaatteita on siistit housut, kauluspaidat, puvut, jäykkää(!) kangasta olevat hupparit, jopa t-paidat (näissä ne, jotka on paljon käytössä ja olisi kiva saada nopeasti siistinä päälle, toisaalta, jos on näppärä viikkaaja, niin ei t-paidoille tarvitse henkareita). Älä missään nimessä pistä henkareille pitkään säilytykseen neuleita ja neuletakkeja! Nämä venyvät ja vanuvat muodottomiksi ja olkapäät kärsii.
Tästä päästäänkin sitten hyllysäilytykseen. Kun riippuvat metrit on selvillä, lasket hyllytilatarpeen. Jaottele tämän hetkiset vaatteet niin, että saat selville, monta hyllyä tarvitset, jotta saat loput vaatteet säilytykseen. Eli esim. meillä tarvitsin vaateryhmä/hylly yhteensä 6 hyllyä (farkut ym. housut, t-paidat, neuleet). Yhdelle hyllylle menee aina luonnollisesti kaksi pinoa, joten esim. minulla on kolme metriä hyllyä vierekkäin, joten se vetää kuusi pinoa neuleita! Kannattaa ottaa huomioon kunkin vaateryhmän kpl määrä, koska näin voi jo etukäteen reagoida mahdollisiin liian täysiin hyllyihin. Esimerkiksi neuleet tarvitsee väljää säilytystä ja t-paitoja ei kannata pitää liian korkeissa pinoissa, koska se niiden kaivelu on ihan hanurista muuten. :)
Ota vielä huomioon alusvaatteet ym. jotka tarvitsee korisäilytystä. Meillä on koreissa liukkaat urheiluvaatteet ja uikkarit, sukkahousut tms., alushousut, sukat ja tietenkin rintaliivit. Hanki jokaiselle omat korit, niin ei ole kaikki ihan tuhannen sekaisin. Tuleeko teillä vaatehuoneeseen muuten säilytykseen kenkiä? Ota silloin myös tämä huomioon.
Noniin. Todella sekavaa, mutta vielä jatkuu! Nyt sinulla on selvillä säilytysmetrit ja se paljon säilytystilaa tarvitset! Sitten siirrtyt valitsemasi järjestelmän suunnitteluun. Meidän Algot -järjestelmän suunnittelun aloitin ihan ruutupaperilla. Piirsin ensiksi sen, monta metriä per seinä mahtuu järjestelmää huoneeseen. Algot on leveydeltään meillä 60cm ja laskin huoneen jo metrien selvittelyvaiheessa 60cm mukaan, ottaen huomioon muutaman ilsäsentin, sillä hyllyjärjestelmään tulee lisäsenttejä kiskojen ja välien vuoksi. Meillä mahtui järjestelmää huoneessa seuraavasti per seinäpätkä: 4x60cm + 1x60cm + 2x60cm. (Vaatteet kun on laskettu metreinä, niin ei haittaa, vaikka tuo "hyllytila" on vain tuon 60cm, sillä joka tapauksessa tähän mahtuu saman verran tavaraa, paitsi henkariosiossa, joten tämä kannattaa ottaa huomioon!) Piirsin nämä pätkät paperille kunkin omana osionaan luonnollisesti ja tämän jälkeen suunnittelin, mihin kohtiin tulisi mitäkin. Itselläni roikkutilaa tuli tuolle pisimmälle pätkälle 3x60cm ja viimeiselle "metrille" hyllyt + vaatekorit (3kpl). Koreja Algotissa on valittavana ainakin kolmea eri kokoa ja meillä on hyödynnetty näitä eri kokoja säilytystilan maksimoimiseksi. Ota huomioon vaatteiden pituus miettiessäsi henkaritilaa. Itse sain lisättyä säilytystilaa meille sillä, että lisäsin koko hyllypituudelta ylös ja alas hyllyä, kuten oletkin omaan kuvaasi piirtänyt. Tämä on ollut ihan paras tapa saada lisätilaa. Meillä kun on kenkiäkin vaatehuoneessa, niin ne sai näppärästi ylähyllyille säilöön laatikoihin.
Meillä meni nuo kaksi pienempää seinänpätkää lomittain, koska kyseessä on nurkkatila. Tämä ei kuitenkaan haitannut, kun vaan muisti mitata kiskot sen verran erilleen, että hyllyt mahtuivat nurkasta huolimatta vierekkäin. Algotissa on myös mahdollisuus valita hyllyleveydet/syvyydet useasta eri vaihtoehdosta. Meillä on 60x38cm hyllyt muistaakseni. Näille mahtuu kummankin vaatteet hyvin leveydeltään ja kaiken saa viikattua nätisti, ilman että ne roikkuvat hyllyiltä tyhmästi. Itse piirsin kaiken, miten monta hyllyä todellisuudessa per kohta laitan ja mihin tulee korit jne. Tämä siksi että kun tämä piirrustus oli valmis, pystyin aloittamaan selkeästi tarvittavien osien laskemisen, koska nämähän joutuu jokaisen ostamaan erikseen! Ja toivotan onnea jo valmiiksi, jos Ikeaan lähdette osia ostamaan. Kannattaa olla TARKKANA! Meillä jäi hyvistä laskuista huolimatta ostamatta muutama kiinnike ja unohdettiin aluksi jopa ne tärkeimmät, eli kiskot. :D Viimeistään Ikeassa meni pää sekaisin kun alkoi näitä osia etsimään. Saatiin kuitenkin kaikkia kunnialla ostettua ja koottua ja vaatehuone on toiminut meillä tosi hyvin! Tuohon järjestelmään on paljon muutakin säilytyskamaa kuin nuo hyllyt, korit ja tangot. Mm. housuille on oma teline, mutta meillä tämä jäi pois, koska siitä tulee hukkatilaa. Saatiin paremmin housut mahtumaan hyllyille ja henkareille roikkumaan. :)
Olikohan vielä jotain... Aivo tyhjänä näin aamusta, mutta luulen että tuossa oli nyt aika kattavasti se, miten suunnittelin meidän vaatehuoneen. Varmaan tyhmän yksinkertaisesti selitetty itsestään selvyyksiä, mutta toivottavasti tästä oli apua hieman. Voin laittaa tässä päivän aikana tuonne omiin kansioihin kuvat tästä meidän järjestelmästä ja linkata tähän, jos siitä olisi ideamielessä hyötyä teille! :)
JenniK, 2014-11-08
Piti vielä tulla lisäämään että jos on sellaisia neuleita/neuletakkeja, jotka on ohutta, kevyttä matskua ja joita käyttää paljon, niin niitä on turvallista säilytää henkarilla. Tällaiset neuleet ja takit ei pääse kärsimään henkarisäilytyksestä. Raskaat neuleet ja takit kannattaa siis viikata. :)
Jennalla, 2014-11-25
Kiitos ihan mielettömästi erittäin hyvistä ja kattavista vinkeistä! Näillä päästään taas reipas askel eteenpäin - tosin ei ihan vielä, sillä innostuin sisustamaan makuuhuonetta ja maalaamaan eteistä siinä määrin, että tältä vuodelta "kodin kehitysbudjetti" on nyt käytetty. Mutta hiphei ja hurraa silti: olen ihan superinnoissani kaikista tulevista muutoksista ja kohta pääsen kuvaamaan uutta materiaaliakin kuva-albumeihini!
Kiitos vielä - raportoin sitten, kun vaatehuoneen kanssa on otettu se seuraava askel!